För de av er som har Camilla i svenska: Ni ska arbeta, ffa med att ta fram information till, era argumenterande tal.
Tips!
* Arbeta med olika perspektiv tex ekonomiskt, politiskt, socialt, miljö, genus, historiskt
* Tänk på (analysera) flera nivåer tex individ och samhälle
HÄR finns dokumentet om samhällsvetenskaplig analys
Använd det delade dokumentet "Argumenterande tal - BG15B -Förnamn Efternamn" som arbetsdokument/kladdpapper. Du ska dokumentera de källor du använder i dokumentet.
Följande kunskapskrav i samhällskunskap är aktuella
3
|
Eleven kan analysera
komplexa samhällsfrågor
och identifiera orsaker och
konsekvenser. I analysen använder eleven * samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder (samt värderar dem med ** omdömen.) |
* med viss säkerhet
|
* med viss säkerhet
(** enkla omdömen)
|
* med säkerhet
(** nyanserade omdömen)
|
4
|
Eleven diskuterar *
orsakerna samt politiska, ekonomiska och sociala konsekvenser av olika lösningar på samhällsfrågor. |
* översiktligt
|
* utförligt
|
* utförligt och nyanserat
|
5
|
Eleven kan ge * argument för sina ståndpunkter och värderar med ** omdömen andras ståndpunkter.
|
* enkla
** enkla |
* välgrundade
** enkla |
*välgrundade och nyanserade
** nyanserade |
6
|
I arbetet med samhällsfrågor kan * eleven söka, granska och tolka information från olika källor, göra adekvata källhänvisningar samt göra ** reflektioner om källornas relevans och trovärdighet.
|
* med viss säkerhet
** enkla
|
* med viss säkerhet
** välgrundade
|
* med säkerhet
** välgrundade och nyanserade
|
7
|
Eleven kan *, och på ett
strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer samt formulerar ** sig i förhållande till källorna |
* med viss säkerhet
|
* med viss säkerhet
** självständigt
|
* med säkerhet
** självständigt
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar